الأربعاء، 21 يوليو 2010

أنا كمااااااااااااااان .... مااااااااااااااا باحبش

النهاردة يوم هادى والبنات عايزين يخرجوا ... وجوزى مأجز من الشغل

بنتى الكبيرة : مامى .. مامى ... عايزين نروح النهاردة ماكدونالدز
أنا : حاضر يا حبايبى .. من عنية
بنتى : طيب هو بابى هييجى معانا
أنا : انشاء الله يا حبيبتى
بنتى :: انشاء الله ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ... يبقى مش هييجى ولا حاجة .

**************

اقترب من زوجى وهو جالس أمام البلاى ستيشن ومركز فى اللعب
حبيبى .... ما تيجى نروح النهاردة نغدى البنات فى ماكدونالدز
هو وقد رسم على وجهه علامة قرف واستغراب فى الوقت نفسه : ماكدونالدز ؟؟؟؟
انا : أيوة ما كدونالدز .... اصلهم طلبوا منى نروح ونفسهم تيجى معاهم
هو : بس أنا مبحبش أروح ماكدونالدز .... دوشة وأكله مابيعجبنيش

انعقد لسانى للحظات وأنا أستعرض كل الأماكن اللى بأروحها مع البنات فلم أجد مكانا يستهوينى

أنا : انا كمان على فكرة مبحبش ماكدونالدز ولا أكله بيعجبنى والهامبورجر بيبقى معمول من مفروم البلاستيك الذيذ .. لكن بأضطر أروح عشان البنات تمبسط
وعلى فكرة مبحبش اروح النادى اتذنب لحد ما يخلصوا تمرين ... ولا لما بيروحوا يعوموا فى البسين ... ولا لما بأروح عيد ميلاد حد من زمايلهم اللى أهلهم عادة دمهم تقيل ومتعاليين ..

هو : طيب اعملك ايه يعنى؟
أنا : يعنى ايه تعمل ايه ؟؟؟ بقولك انى مش عايزة نروح ماكدونالدز عشان عايزة اتنطط فى النطيطة ولا حاجة ... انا بقولك نودى البنات
هو : ما قلتلك مبحبش ومش هأعمل حاجة مبحبش اعملها عشان أى حد أيا كان
أنا : صح .. انت كلامك صح جدا ... وكمان انت رب الأسرة والاسلوب اللى هتقره فى البيت هو اللى هيمشى ... أنا كمان من هنا ورايح مش هأعمل حاجة مش عايزة أعملها .....
أكمل وأنا بأضحك : انا بكره وقفة المطبخ جدا وظوافرى وشعرى بيتبهدلوا لما بأنظف البيت و مش بحب اقف انشر الغسيل فى البلكونة عشان جارتى اول ما تشوفنى بتقعد ترغى ... ومش بحب المراجيح فى النادى ولا لية أصحاب فيه .. فبالتالى مش هأروح النادى تانى
كمان مبحبش اتفرج على السى ان ان .. ومبحبش أصحى بدرى انزل البنات المدرسة ...
وكمان انا مش هأذاكر تانى للبنات .... اصلى اكتشفت حالا انى خلصت تانية وتالتة ابتدائى و الحمد لله وعديت فى الإمتحان ... ومبحبش اصحى فى نص الليل اقعد بالبت العيانة ولا بحب اعملك شاى بعد الغدا ولا بحب اروح السوبر ماركت اشيل الطلبات على قلبى وارجع اشيلهم تانى وأطلعهم البيت ... وأكتر حاجة بتضايقنى انى اطلع الزبالة ... من هنا ورايح مش هأطلع الزبالة

هو : ايه اللى بتقوليه دة؟؟؟ ايه الأنانية دى .... انتى ما بتفكريش غير فى نفسك وبس
أضحك بصوت كله مرارة : معلش بقى ... أصلى ... (بصوت عااااالى ) ماااااااااااااااااااااااا باااااااااااااااااااااااااااا حبش

***********************************

البنات جم من جوة وهمة لابسين وجاهزين : مش هننزل بقى يا مامى
أنا : لأ يا حبايبى أنا مش هقدر انزل ماكدونالدز أصله زحمة وأكله مش بيعجبنى
البنات ( فتحوا الجاعورة فورا ) :::: انتى قلتى هتودينا
أنا : أنا مش هقدر ....

يعلو بكاء و صراخ الطفلتين وقلبى هينفطر ... بس متغاظة منه جدا ومن أنانيته وتركيزه على نفسه طول الوقت

يقوم هو من مكانه عامل فيها دور المنقذ ..... خلاص يالللا يا بنات انا هأوديكوا .....
ينظر الى ويقول : مش هتيجى ولا ايه؟؟؟

أنا : لأ معلش اعفينى .... اصلى عملت حاجات كتير مبحبش اعملها طول حياتى .... روحوا انتوا ماكدونالدز ... عشان أنا مبحبش



هناك 33 تعليقًا:

موناليزا يقول...

:) عجبنى موقفك.. وربنا يهديهولك


----
ملاحظة: يوجد غلطة مطبعية فى كلمة "ان شاء الله" فهى تكتب هكذا لإن إنشاء جاية من النشأة أى البناء

VÖltaa يقول...

طيب كويس ان حضرتك قدرتى -ولو بأى طريقة- انك تخلي البنات ينزلو ماكدونالدز :)

مذكرات زوجة يقول...

موناليزا

نورتينى والله

مذكرات زوجة يقول...

فولتا

ايوة لعلمك يا فولتا انا فرحت انه اخدهم ونزلوا ... همة بيفرحوا أكتر لما يخرجهم باباهم من لما أخرجهم أنا

همة متعلقين بيه طبعا وبالنسبة لهم اى حاجة يعملها تبقى الجنة وما فيها

:)


نورتنى يا صديقى العزيز

VÖltaa يقول...

انا عارف ان حضرتك فرحتى
ومش عارف ليه دايما الأطفال بنات او ولاد بيفرحو بالخروج مع ابوهم :D

هههههههه بينى وبينك الأمهات من كتر اللى بيشوفو فى البيت بيتحولو لكائن قلوق ورخم حبتين فى الشارع والخروجات فى حين بيكون الأب اعصابه فى تلاجه وكول اخر عشر حاجات :)

عموما احب اقول لحضرتك
ماكدونالدز خنيييييق

adel يقول...

لا حلوة ههههههههههههه

مذكرات زوجة يقول...

فولتا

رغم صغر سنك الا انى بحسك فاهم الدنيا كتير

هو فعلا ماكدونالدز خنيق لكن اللى حبيت اقوله ان الحاجات اللى هو مش بيحب يعملها ومش بيرضى يشارك البنات فيها .. انا بأعملها مرغمة عشان خاطرهم

ايوة فعلا ماكدونالدز طبعا خنيق و60خنيق كمان عشان كدة استغربت انه رافض يروح لمجرد انه مش بيحب يروح بينما كنت على اتم استعداد انى اروح لإرضائهم

مذكرات زوجة يقول...

عادل

نورتنى

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

أم البنات اللى شبهى بس صغنونه وعلشان كده محتارة

تصرفك رائع رائع برافوا عليم
شوفى انا فى مرة قلت لزوجى
الجواز هو مشروع الطرفين فيه علشان ينجحوه كل واحد منهما يتنازل عن شئ بيحبه او متعود عليه ...علشان الزيجه تنجحه
بس طبعا وكالعاده انا بنتنازل أكتر ولكن الحقيقه لظروف ابنتى الصغيرة فزوجى وجد انه لابد ان يتنازل لانها مسئوليه كبيرة على اى حد لوحده

بس خلى بالك السلاح ده مينفعش كل مرة...هيفقد تأثيرة وتأكدى انه بعد كده هيسيب العيال وماماتهم يعيطوا


كلامك فى التدوينه عندى عاجبنى واحترمته بشده

يشرفنى انى اتعامل مع حد جميل زيك... وطيب القلب:)

شوفى انا عندى مدونه تانيه
وكنت بكتب فيها يوميات زوجه مطحونه جدا وكانت يوميات مش من حياتى ولكن هى خليط من كل شئ حولى
فكرى تحولى يومياتك لقصه

طيب هو انا احب اتواصل معاك بخصوص الموضوع ده
لو عندك فيس بوك ياريت تدينى
البروفايل بتاعك علشان ابعت لك رساله
احبك تقرايها....http://www.facebook.com/profile.php?id=100000192617215#!/profile.php?id=713043237
عرفينى بس انت مين علشان مش بضيف أى حد مفيش سابق معرفه الا اذا كان صديق لصديق اثق فيه

مذكرات زوجة يقول...

أم البنات

تصدقى بقى ان عنية دمعت لما لقيت تعليقك ... بعد ما قريت البوست عندك فكرت انك مش هتيجى تزورينى تانى ورأيك انا بأعتز بيه وحسيت ان بيننا حاجات كتير مشتركة

انا اللى بجد اتشرفت بمعرفتك وبزيارتك وبوقتك اللى ادتهولى عشان تعلقى على الكلمتين اللى بفضفض بيهم عن نفسى

هى فين مدونتك اللى قلتى عليها بتاعة يوميات زوجة مطحونة ...؟؟؟ من اسمها كدة أكيد فيها كل اللى بأمر بيه فى حياتى أو على الأقل هلاقى نفسى فى بعض منها

انتى حد جميل قوى ومبسووووووووطة انك جيتيلى تانى

يا رب ما تقطعى الزيارة ابدا

مذكرات زوجة يقول...

انا معنديش فيس بوك اصلا لكن هأعمل فيس بوك واديهولك اول ما أعمله عشان نتكلم


بس انا محتارة .. اعمله بإسمى عادى كدة ولا الأحسن أعمل اسم مستعار ؟؟؟ سمعت كتير عن بلاوى الفيس بوك وكمان الأول هأسأل جوزى عشان ما يتضايقش لو فاجئته

ستيتة يقول...

ههههههههههههههههههههههههه
جون جامد جدااااااااااااا
ماهي الحياة كده
وزارة خارجية وتمثيل دبلوماسي وادارة مراسم وكل ده اسمه الزوجة
شوية تشد
شوية ترخي
شوية تدلع
شوية تتقمص
شوية تجعر
وفي النهاية لكل رجل مفتاح لا يشبه بقية الصنف
والشاطرة اللي تعرف المفتاح صح وبدري
وان معرفتوش تعمل طفاشة :)

مذكرات زوجة يقول...

ستيتة

طيب يا ستيتة والنبى انا مش عارفة مفاتيحه .... ينفع تجيبيلى طفاشة؟

:)))))))))))))


بجد بحش انى عاجزة جدا قدامه وكتير بحس انى يمكن مش مناسبة ليه عشان مش عارفة اسعده

احساس مؤلم جدا

شكرا لزيارتك وبجد مدونة كبيرة زيك لما تنورنى هنا بحس بفخر كبير وببقى عايزة أكتب أكتر ومن غير حدود او حواجز وبكل صراحة

Mahmoud Ahmed يقول...

هههههه
ده دلع حب
و بعدين انتي متقدريش متعمليش حاجه من الى قلتلي عليها فووق

على فكره الكلمه دي غلط (( انشاء الله ))
الكلمه دي حراااام على فكره

الصح انك لازم تكتبي (( ان شاء الله الله )) و فيه فرق كبير جدا جدا بينهم
عشان كده الكلمه الى فوق و الى هي (( انشاء الله )) حراااااااام

حاجات جوايا يقول...

هاااااايلة
عجبنى جداااا موقفك ده
الرجالة فعلا بيفكروا فى نفسهم دايما ومعتقدين ان كل وظيفتهم فى الحياة انهم يجيبوا طلبات البيت .. مش مهم مشاركة ..مش مهم مشاعر الا لو كانت لصالحهم بس تدى متاخديش ..وده انتى مطالبة بيه طول الوقت ولو محصلش تبقى مقصرةوبتهمليهم لكن هما يعملوا وقت مايحبوا اى حاجة مش مهم انتى محتاجاها امتى

تفتكرى ايه السبب فى كده
دلع الام مثلا ؟
ولا عطاء الزوجة المبالغ فيه فى بداية الزواج ؟

المشكلة ان مش الزوجة بس اللى بتتضايق
الاولاد كمان
من حقهم يلاقوا حد يلبيلهم طلباتهم خصوصا لو كانت بسيطة للدرجة دى ومش هتكلفهم غير شوية وقت

لو ملاقوش ده فى الاب والام مع بعض ككيان واحد بالتاكيد هيكبروا ونفس الفكرة مرسومة فى دماغهم ان الام تدى وتخرج وتربى وتلبس وتعاقب وتكافئ والاب مجرد ممول ليس الا

بجد الازواج مش بس بيظلموا زوجاتهم لا بيظلموا اولادهم كمان ان كانوا ذكور هيقلدوهم وان كانوا بنات هيبعدوا عنهم


ربنا يهدى كل الازواج والزوجات ويرجعوا للمعاملة الاسلامية واكيد هيكون فيها الحل
بس نقول لمين ؟؟

تحياتى يا جميلة

الفقيرة إلى الله أم البنات يقول...

http://eachotherpen.blogspot.com/search?updated-max=2007-09-05T00%3A27%3A00%2B02%3A00&max-results=15

اسفه لان الكومبيوتر بيفصل عندى
هما 11 حلقه

مذكرات زوجة يقول...

حاجات جوايا

كالعادة تهلين علينا بتعليق فى الصميم ... ايوة يا عزيزتى ... اسوأ ما فى الأمر ان الرجل المصرى يظلم كل من فى اسرته

الزوجة .. ليست بالنسبة له مخلوق آدمى وانما بيشوفها خدامة وبس

اعمليلى شاى
حضريلى الحمام
جهزى لبسى عشان نازل
اعمليلى حاجة آكلها
هاتى الجزمة
ايه دة الجزمة مش متلمعة ليه؟
انا قلت ميت مرة محدش يشيل حاجاتى من مكانها
ما تقومى تلبسى حاجة كدة عشان اليلة تحلو

طول الوقت بيطلب وبيركز على نفسه والولاد عايزين يروحوا النادى ... وديهم انتى .... عايزين يروحوا المكتبة ... روحى وديهم

اهم شىء قلتيه ان الزوج المصرى بعيد عن ابنائه وما زال يشبه سى السيد الى حد كبير فى شكل العلاقة

سيطرة وهيمنة وطلبات لا تنتهى ومسئولية الأبناء على الأم وفى حالات كتيرة كمان ما بيصرفش على البيت والأم بتشتغل وبتصرف وبتذاكر وبغسل وتمسح وتكنس وتطبخ

أعتقد ان المشكلة فى التربية ... احنا بنربيهم برضه على انهم مختلفين .... على انهم متميزين ... الولد يعمل كل اللى هو عايزه والبنت لأ ... البنت بتخدم أخوها من الصغر وهو نطع قاعد قدام الكمبيوتر ولا التليفزيون ولا واقف مع اصحابه على الناصية بيضايق بنات الناس .... ماهو لو كان بيحترم اخته كان احترم بنات الناس


هناك خلل اجتماعى مش هيصلحه غير الستات برضه ... احنا لازم نطلع جيل من الصبيان عارفين انهم مساويين للست ومش أحسن منها ... وجيل من البنات يبقوا عارفين انهم مش أقل من الولد ... لأ دول يمكن أحسن بسمو مشاعرهم

نورتينى يا حبيبتى قوى

VÖltaa يقول...

ههههههه انا مش صغير اوى يعنى
19 سنة
حلوين مش بطالين



على فكرة فيه بوست جديد عندى
لو تحبى حضرتك تشوفيه يعنى :D

sony2000 يقول...

يااااااعيييييييييييني
ياريتنا نعرف نعمل كدا
ربنا يسترها علينا:)

NANA Dreams يقول...

مرحبا
دعوة خاصة

The illusionist يقول...

ههههههههههه

الواد فولتا حبيبى زبون دايم هنا

يبقى اكيد لازم اشاركه

هو كان بيلعب بلاى ستيشن

وعاوزاه يروح ماكدونالدز

ويسيب ماتش كاس العالم

ملكوش حق

والبنات ينبسطوا

كدهو بكل بساطهه
ينبسطوا ويفرحوا

عشان ميلعبش على البلاى ستيشن

وبما انك فعلا عديتى مراحل الابتدائى

يبقى تقدرى تقولى بكر فخر

انك غير مسئوله عن اى حاجه تحصل لاى حد

طالما الحياه ماشيه ب بحب ومش بحب

يبقى صباح الخير

كان زمانى قتلت افراد عيلتى من زمان

وبقيت سفاح مشهور قوى

والناس بتستنانى فى برنامج خلف الاسوار

موقف زى الفل

بس انا ليا تعليق صغيور

بما انو مش موافق يروح ماكدونلدز

مكن تقوليله ان فى هناك مركز بلاى ستيشن جوا المحل

واعتقد هيفكر ييجى

مذكرات زوجة يقول...

سونى

نورتينى يا قمر

مذكرات زوجة يقول...

سبيدرمان

بنتى بتموت فى سبيدرمان وكل لعبه بتجيبها والبوستر بتاعك متعلق عندها فى اوضتها ... هى عندها 7 سنين ... ممكن اعرف ايه امكانياتك عشان نخطب للبنت بقى

:))))

نورت المدونة

مذكرات زوجة يقول...

نانا

تشرفت بالدعوة وجاية حالا

مذكرات زوجة يقول...

The illusionist

تعليقك رائع لأنك فاهم الوضع كويس ... انا جوزى مدمن جيمز على فكرة ولدرجة لا يتخيلها بش

بمعنى انه ممكن يطبق يومين من غير نوم عشان يلعب جيم جديدة

وممكن ياخد أجازة من الشغل ولو بالخصم عشان يعدى ليفيل جديد

انت عرفت السر .... السر فى البلاى ستيشن والتضحية الكبيرة اللى هيضطر يضحيها لو سابها وقام

متهيألى بيمسك نفسه من دخول الحمام عشان يلعب

ادمان ادمان يعنى ..ألعن من الهيروين

The illusionist يقول...

فعلا
انا حاسس بيكى لانى كنت مدمن كده
ولو قعدت مبقومش
بس ازاى بجد
خصم وتطبيق

ده اب وراجل كبير يعنى
مش المفروض برضو يكون قدوه شويه
ده لو ابويا كده
كانت تبقى الحياه قشطه
كنا سهرنا نلعب مع بعض
ههههههههههههههههه

Unknown يقول...

هههههههههه
الضحك دا مش عليكى
انا اصلا عنيا شبه دمعت عليكى

بس انا بضحك و انا بتخيل موقف زوجك
و شكل وشه و إمارات الرعب بتترسم عليه لما سمعك و انتى بتسردي قائمة مبحبش بتاعتك

الراجل اترعب حرام عليكى
ههههههههههه

Unknown يقول...

حاجه كمان .. انا ملاحظ انك تقريبا بنسبه كبيرة جدا مذكرتيش فى المدونة دي غير المواقف و الذكريات السلبية السيئة

مفيش مواقف حلوة ولا ايه ؟؟؟

انت بتهربي للمدونة؟؟؟؟!!
بتقوليلها الكلام اللى انتى عاوزه تقوليهوله و مش قادرة

حاولى تفتحي سكه جديدة للحوار معاه

انا ملاحظ انك
League
و هو
League
تانى خالص
مش عارف اقولها ازاى
فينوس و مريخ

من كلامك ملاحظ انه بياخد بسسسس
لا يعطى و دا ممكن يكون ناجم عن ظروف البيئة اللى اتربي فيها

عارفه نكته جحا لما الامير وقع فى البركه
و كل الناس عماله تقول هات ايدك هات ايدك
جحا بس هو اللى فهم و قاله خد ايدي يا سعادة الباشا :))
و نجا
الشاهد من الكلام .. غيري الاسلوب

ابتعدي عنه و البنات قدر الامكان و تجنبوا الاحتكاك به فى اوقات ارهاقه او حين عودته من الشغل او انشغاله بالجيمز و لا ترهقيه بالطلبات فى هذه الاوقات

تجنبي المواجهات معاه او المقارعه بالرؤوس و خصيصا امام البنات

و الحمد لله انه بييجى يصالحك فى رجاله مبتعترفش اصلا بخطأها

ربنا يهديكم لبعض و يسعدكم
و يبعد عنكم الشيطان

وبمناسبه الشيطان
ابتعدي تماما تماما عن الفيس بوك
ارجوكى بلاش
لا باسم حقيقي ولا مستعار ولا تقربيله اصلا ولا تقولي لجوزك عن الفكرة من اساسه
مدونة لطيفة رائعة بها الكثير من الدفء الأسري المحبب للنفس

اهنئك

و ادعوا الله ان يصلح لك زوجك و بناتك و حالك
دا اللى فى بالى فى الوقت الحالى
و نوافيكم بباقي سيل الافكار تباعا

تحياتى

Unknown يقول...

شفتى سونى 2000 قالت ايه ؟؟

فى زوجات اصلا اصلا متعرفش تفكر فى اللى انتى عملتيه
لو فكرت تترعب و ممكن كمان تحس بالضرب اللى نزل عليها من جراء التفكيير

احمدي ربنا على انه بس بيزعل و يتنرفز و بييجى يصالحك بعدين

Unknown يقول...

شفت تعليقك عند أم البنات

العلاقه بين العبد و ربه لا يطلع عليها أحد غيرهما
و الأيمان هو:
ما وقر فى القلب و صدقه العمل
وحين يحدثنا الله و رسوله الكريم كل حديثهما عن الأيمان و العمل
الذين آمنوا و عملوا
فلا ايمان بدون عمل و لا عمل بدون ايمان
و الحجاب للمسلمة من العمل بالإيمان
و من كمال الإسلام لله و الإذعان و الطاعه له

أمر آخر تصحيح بسيط
الآيتين آخر سورة الزلزلة

فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ
وَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ

حلم بيعافر يقول...

اختارى اوقاتك

يعنى متجيش غير وهو بيلعب؟

مذكرات زوجة يقول...

blue


قرأت تعليقاتك بعمق وسعدت ان اللى بكتبه عجب ناس قديمة بتكتب من زمان زيكوا


انا جوزى مبيعملش اى حاجة غير انه يلعب جيمز ... مدمن ... انا بأغير من الجيمز كتير وكتير بأتمنى البلاى ستيشن تبوظ ....

:)))))))))))))

-----------

المدونة فعلا هى متنفسى الوحيد ولما بدأت اكتشفت انى لما بقرا المواقف اللى بيننا وسببت مشكلة وألم بلاقى الموضوع مايستاهلش .... وبعد ما بكتب اى موقف بكون هديت خلاص كأنه محصلش

الزملا بيدونى نصائح بأعمل بيها فعلا ... وكتير بيضحكونى على نفسى ... وكتير بيلفتوا نظرى لحاجات مكنتش شايفاها قبل كدة

-----------------

انا عارفة ان جوزى احسن من غيره بكتير ... بل انه فى نظرى افضل رجال العالم ... حبى لزوجى حب زى اللى فى الروايات ... والخناقات بتعدى وبيبقى الحب الكبير برضه

---------------

شكرا لأنك قلت الآية صح ... لكن انا قصدت المعنى ... القرآن بالنسبة لى معانى ونصائح ومواعظ ودليل للحياة وليس مجرد أحرف وكلمات


شكرا تانى وتات ويا ريت تنورنى دايما .... فرحت قوى بالتعليقات بتاعتك

مذكرات زوجة يقول...

حلم بيعافر

من عنية .. حاضر هأخلى بالى