الجمعة، 27 أغسطس 2010

ماتريكس الجزء التالت

هو - جايب النهاردة فيلم هيعجبك
انا - فيلم ايه؟
هو - جبت الجزء التالت والأخير من ماتريكس
انا - حبيبى يا كيانو ريفز .. طيب ياللا شغله بقى
*********
الفيلم حلو لكن طويل شوية وانا بموت فى كيانو ريفز  ... 
هو - الفيلم أسقاط واضح على قصة المسيح عيسى
أنا - تفتكر؟؟؟؟؟ ............... ثم بدأت أركز فى الفيلم أكتر
يضحى البطل "نيو"فى الفيلم لإنقاذ البشرية ولكن فى معركته مع الشرير يتغلب عليه ويفقد عينيه ويضع عصابة على عينيه لإخفاء تشوههما عن الناظرين فيقترب مظهر البطل وتضحيته من مظهر وتضحية المسيح لإنقاذ البشرية
أقول يا بت قولى كلمتين حلوين بقى وجامليه على عبقريته وفهمه السريع لمعنى الفيلم
أنا - بص يا حبيبى .. الربطة على عنين نيو البطل تشبه العصابة من الشوك على رأس المسيح المصلوب
ينظر إلى زوجى فى استغراب واستنكار ويقول - هو كل حاجة وكل فيلم لازم تكون لها مغزى ومعنى خفى واسقاط بعيد؟؟؟
استغرب واضرب اخماسا فى اسداس وتجيلى كرشة نفس مخلوطة برفع حواجب من الدهشة وأقول لنفسى هو انا كنت سامعة غلط ولا كان بيتهيألى انه قال انها قصة المسيح ... يا خواتشى هو الراجل القمر اللى قاعد جنبى دة كل هدفه يعارضنى لمجرد المعارضة وخلاص؟؟؟ والنبى حد يفهمنى ... افوق من السرحان والغوص فى أعماق زوجى اللى تشبه أعماق المحيط الهادى وهو بيقول - انتى عجيبة قوى يا بنتى ... بطلى فتى بقى .. دة المفتى نفسه بعت يشتكى من فتواييكى
أنا فى تعجب واندهاش وأنا متفاجأة جدا جدا - طيب ... نكمل الفيلم
*********
ينسخ الشرير نفسه عدة نسخ ويلتف العديد من البشر حول نيو بطل الفيلم ويحاولون التغلب على كل نسخه ويموت الكثيرين فى المعركة بما فيهم العرافة التى تنبأت بقدوم نيو لإنقاذ البشرية .... ثم يضحى نيو فى المعركة الأخيرة بنفسه ليظهر فى المشهد الأخير وهو معصوب العينين وحول رأسه هالة من الضوء فارداً ذراعيه كالمصلوب بينما يسقط ليموت فى سبيل انقاذ البشرية
********** 
أنا فى اصرار وقد قررت ان افهم دماغه رايحة لفين - هذا المشهد يشير الى المسيح مصلوبا
هو - ولا المسيح ولا حاجة ... انتى بتخرفى ولا ايه؟؟؟ انتى غريبة جدا وكل حاجة تعملى منها حكاية .. دة مجرد فيلم أكشن عادى
انا وقد اوشك صبرى على النفاذ واحوليت كمان وعنية الإتنين بقوا شمال من عدم الفهم لشخصية زوجى الغامضة  - على فكرة بقى انت اللى قلت كدة فى بداية الفيلم وانا مكنتش لسة مقتنعة لكن مقلتلكش لأ ولا قاوحتك والأفلام بيبقى لكل منا تفسير لها زى اللوحات الفنية ... الأفلام فن برضه .... لكن بعد ما كملت الفيلم ومع كل مشهد كنت بأقتنع برأيك ان الفيلم يشير الى قصة المسيح عيسى ... ولما خلص وخاصة مشهد النهاية تأكدت ان رأيك صح ... لكن اللى انا مش فاهماه انك دلوقتى بتعارض الفكرة لمجرد انى وافقت عليها ودة الغريب اللى فى الموضوع ... يعنى مش فكرتى انا فى الأصل .. دى فكرتك بس اثبات انى غط ومابأفهمش طبعا له أهمية قصوى اكبر كثيرا من اثبات صحة افكارك العبقرية 
يبص لى بإستغراب كانه نسى انه قال كدة فى اول الفيلم وافتكر فجأة لكن هيعمل ايه الراجل بقى دلوقتى ... يعترف اننا معا كنا على صواب وامبسط ولا يعكنن علية ويدينى كلمتين فى العضل ويتهمنى بالغباء والتخلف العقلى اللى بتنتج عنه أفكار عجيبة؟ 
:))))))))))
***************
اقوم ادخل على النت وأعمل سيرش لأقرأ عن الفيلم وما كتبه عنه النقاد فأجد انه فعلا اسقاط على قصة المسيح
أنا - على فكرة انا قريت على النت ولقيت ان التفسير بتاعى ... اللى هو اصلا بتاعك فى البداية بيقوله كل النقاد ... كل النقاد والمقالات على النت بتقول ان الفيلم يشير لقصة المسيح ويتحدثون عن مشهد النهاية بإستفاضة والنبؤة وغيرها من المشاهد ... لكن انا موافقة عادى يعنى اننا نختلف فى معنى تفسير فيلم ... 
************
لم يستطع زوجى رغم كل هذا الإعتراف بصحة كلامى ورسم على وجهه علامة المستغرب القرفان من الغباوة وفضل الإستمتاع بمعارضتى وتوجيه كلمتين فى العضل زى الحقن لاحسن افكر نفسى بافهم ولا حاجة وبعدين اتساوى معاه فى الذكاء والفهم
يبدو ان متعة اتهامى بالغباء هى اكبر متعه وهواياته فى الحياة
***************
اللى شاف الفيلم يا ريت يقولى ان كان الكلام غلط ولا لأ ... واللى ماشافش ادينى بأحكيله المشهد ولو عايزين تساعدوا اكتر يا ريت تقروا عن الفيلم على النت 

هناك 4 تعليقات:

adel يقول...

الفيلم كده فعلا

لدرجة ان كل الارقام اللي ظهرت في الفليم حصوصا اول جزء
من ارفام اي عربية عدت علي الشاشة او اري رقم اوضة في فندق
او اي رقم تتخيله
هو رقم ايه من الانجيل و مخترنهانا بغناية شديدة قوي

انا كنت فاكر انها اشتغالة بس بالعكس طلعت مقصوجة
وعاجبني قوي اهتمام صانعي الفيلم بالطريقة و التعب و الجهد ده
لانهم عملوا في نفس الوقت فيلم غير مفاهيم التصوير و المؤاثؤات و في نفس الوقت فيلم غرضه بث الايمان بربنا

محمد التركى يقول...

السلام عليكم

خلاص ياعنى الدنيا ضاقت
هتخسرو بعض علشان ماتركس
يلعن ماتركس على اجزائه الثلاثه
مش بحبه بكره جدا بجد مش عارف ليه
مش بحب الافلام اللى عاطيه على هبل فى عبط
وبتستهزء بينا وبأفكرنا
بميل أكتر لأفلام الحروب واللى قصتها واقعيه أكتر

نصيحه منى بقى فى فيلم جديد لأنجيلينا جولى
أسمه ( SALT )
أكشن جامد جداا
وفيه فكره برضو
باردرى أنتى بقى المره ديه وفرجيه عليه وشوفى رأيه أيه

ومعلش أستحمليه شويه وأستجملى رأيه
جوزك حبيبك برضو

تقبلى مرورى
ويارب ماأكنش طولت عليكى

تحياتى لشخصك الكريم

محمد التركى

اقصوصه يقول...

رمضان كريم

مبارك عليكم الشهر

وكل عام وانتم بخير :)

يمين فى يمين يقول...

على فكرة انا بحب ماتركس

لكن بعد شفت كلامك والى عملو ماتريكس بينكم

كرهت ماتريكس وابو ماتريكس

مدونتك جميلة

تقبلى مرورى


يشرفنى زيارة مدونتى